روش قرائت و ثبت مظاهر منظر فرهنگی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در روند ارزیابی و بررسی ارزشهای اجتماعی ـ فرهنگی اکوسیستمها، شکافهای روششناختی عمیقی در حوزه مباحث مفهومی مرتبط با ارزشهای زیباشناسانه، معنوی یا تاریخی آشکار میشود. این مقاله با این فرض که بهرهبرداری از منافع غیرعینی اکوسیستمها ـ که خدمات فرهنگی اکوسیستم یا به اختصار CES1 نامیده میشوند ـ آثار ملموسی بر منظر فیزیکی به جا میگذارد، رویکرد جدیدی را جهت شناخت این منافع ارایه میدهد. این پژوهش نمودهای عینی به جا مانده از کاربرد CES در منظر را در قالب یک تحلیل میدانی از یک سایت ردیابی و ثبت میکند، سپس آنها را کمی کرده و با ابزارهای بصری ـ فضایی مثل نقشه یا GIS تحلیل میکند. نتایج این تحقیق، اطلاعاتی را در خصوص ویژگیها، مفاهیم و نحوه توزیع فضایی CES ارائه میدهد و امکان تحلیل آنها را نیز از لحاظ تعامل با ویژگیهای منظر یا مجموعه خدمات اکوسیستم فراهم میکند. این نتایج همچنین دو مزیت عمده این روش را نشان میدهد : 1) به عنوان رویکردی برای تجزیه و تحلیل آماری و ادغام با دادههای کمی و فضایی در ارزیابی جامع منظر مناسب است. 2) به عنوان نسخهای ساده شده میتواند دادههای ارزشمندی را برای کاربردهای تحقیقی یا مکمل تولید کند.
منابع مشابه
قرائت منظر شهری سمرقند
معماری، آنچنان که گفته میشود هنر خلق فضا است. فضاهایی که در کنار تامین کارکرد، استفادهکنندگان را در یک محیط احساسی نیز قرار میدهد. آنچه که معماری سرزمینهای مختلف را از هم متمایز میکند، متاثر از تفاوت در ریشۀ احساسات و معنویات جوامع است. تفاوت جوهر معماری که همان «عقاید و اندیشۀ جوامع» است، سبب گونهگونی معماری ملل میشود. به زبان دیگر، معماری تبلور یا نمود کالبدی بخشی از اندیشۀ جامعه است ...
متن کاملقرائت منظر شهری سمرقند
معماری، آن چنان که گفته می شود هنر خلق فضا است. فضاهایی که در کنار تامین کارکرد، استفاده کنندگان را در یک محیط احساسی نیز قرار می دهد. آنچه که معماری سرزمین های مختلف را از هم متمایز می کند، متاثر از تفاوت در ریشۀ احساسات و معنویات جوامع است. تفاوت جوهر معماری که همان «عقاید و اندیشۀ جوامع» است، سبب گونه گونی معماری ملل می شود. به زبان دیگر، معماری تبلور یا نمود کالبدی بخشی از اندیشۀ جامعه است ...
متن کاملتجربة عرفانی مولانا از عناصر طبیعی و مظاهر فرهنگی
مولانا در لابلای داستانها و حکایتهایی که نقل میکند، تجارب عرفانی خود از جهان طبیعت و دیگر مظاهر زیست انسانی را با مخاطبانش به اشتراک میگذارد. سه تجربه عمده او در آثارش «تجربه عرفانی ذات الهی»، «تجربه عرفانی حقیقت انسانی» و «تجربه عمل روحانی» است که از سه سطح توحید، انسانشناسی و عمل نشأت گرفته است. مولانا با بهرهگیری از مبانی معرفتی اسلامی و جهانبینی عرفانی خود جهان را به شکلی پویا و در س...
متن کاملقرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین
دستورها و توصیههای فراوانی در قرآن و روایات مبنی بر قرائت قرآن، بهویژه با صدای بلند و زیبا رسیده است و با استناد به همین پشتوانه، در سبک زندگی اسلامی، قرائت یا ترتیل فردی، پدیده رایج و شایع است . اما در برخی از کشورهای اسلامی، قرائتی با عنوان قرائت جمعی «قرائة الجماعه، قرائة الجماعیه» نیز انجام میگیرد. مسأله اصلی این است که آیا چنین سبکی از قرائت قرآن، بدعت است یا مباح و یا استحباب دارد؟ در ...
متن کاملمنظر، منظر طبیعی، منظر فرهنگی
اگرچه زمان زیادی است که عبارت «منظر فرهنگی» در متون مختلف به کار برده میشود، اما هرکس برای خود تعریفی در ذهن دارد که با دیگران متفاوت است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که منظر، منظر طبیعی و منظر فرهنگی چه تعاریفی دارند، به چند دسته تقسیم میشوند و چه نقشی در زندگی امروزی میتوانند به عهده بگیرند؟ انواع مناظر فرهنگی مثل منظر بوستانی، منظر صنعتی و... موضوع بعدی مورد بحث در مقاله است. سپ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 26
صفحات 24- 29
تاریخ انتشار 2014-04-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023